Weg van de alledaagse hectiek: Oh die Zee

Oh die Zee

Oh die Zee

Oh die Zee is een productie met fragmenten uit de radioserie Odysseia, gebaseerd op de Odyssee van de Griekse dichter Homeros. In de audiowandeling langs het strand en door de duinen van het Zuiderstrand van Scheveningen hoor je drie verhalen uit de Odyssee die met de zee te maken hebben.

Je begint bij strandtent La Cantina. Daar krijg je een MP3-speler mee en een routebeschrijving voor de drie locaties die je onderweg tegenkomt en waar je steeds een van de verhalen kunt beluisteren. Je loopt over het strand en afhankelijk van de weersomstandigheden gaat dat al dan niet gemakkelijk. Een beetje worstelen met de weergoden hoort wel bij de Odyssee natuurlijk, dus of het nu regent of stormt of dat de zon fel schijnt, de verhalen tekenen een sfeer die past bij de omstandigheden.

Heel toevallig was ik er twee keer op erg warme dagen. Vooral het ploeteren door rul zand van zowel duin als strand, gaf de verhalen extra cachet. Het beetje schaduw op locatie 1 (bovenop een zeecontainer, met uitzicht op zee) zorgde voor enige verkoeling en ik luisterde naar de waarschuwingen van Kirke, de stralende van de godinnen, om vooral de Sirenen te weerstaan, de was in de oren van de bemanning en het gezang van de wezens waar de meeste zeelui door behekst raakten. Over Skylla, het moordlustige en veelkoppige monster en over de slurpende Charybdis en de mooie Kalypso. Voor het tweede verhaal liep ik langs het Zuiderstrandtheater en de voormalige radiotoren een volstrekt verlaten duinpad op. Geen mens kwam ik er tegen, alleen ongerepte en beschermde natuur. Strakblauwe lucht, heet zand aan mijn voeten en geen greintje schaduw brachten me vervolgens naar de tweede locatie: reusachtige schommels hoog op een duin, lichtjes wiegend op een zacht briesje. Daarbij werd een geluid geproduceerd waardoor ik me op een heus schip waande. Ik gluurde (vanwege het helse licht van de zon met halfdichte ogen) naar de zee en hoorde de storm woeden terwijl Odysseus bij Kalypso vandaan thuis trachtte te komen. Terug het duin af, langs een verhard pad naar het strand om via de branding met mijn voeten in het koude water te lopen naar de derde locatie: uit de verte leek het een schip met grote zeilen, dichterbij bleek het een ‘scheepswrak’ en waren de zeilen hangmatten. Het derde verhaal van de thuiskomst van de held Odysseus en de nevels waarin zijn land verborgen lag, beluisterde ik liggend, de zijkant van de hangmat iets omhoog tegen de felle zon, starend naar de zee, zo blauw en ver. De stem van acteur Ton Lutz en de prachtige muziek die de verhalen begeleidde en de wandeling naar de verschillende locaties hadden me bijna twee uur uit het hectische leven van alledag getild.
Oh die Zee kun je vandaag nog starten tot 18.00 uur en daarna alleen nog deze zaterdag 29 en zondag 30 augustus tussen 10.00 en 18.00 uur.

Oh die Zee is een productie van Stichting Zeeproducties en artistiek leider/regisseur Ingrid van Frankenhuyzen. Zie http://www.ohdiezee.nl

De zeecontainer

De zeecontainer

De schommels

De schommels

De schommels zijn ontworpen door Pink Steenvoorden

Het scheepswrak

Het scheepswrak

Dit bericht werd geplaatst in Den Haag, Muziek, Theater en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Weg van de alledaagse hectiek: Oh die Zee

  1. Blewbird zegt:

    Mooi en interessant. Fijn hoe je erover schrijft. Dat ploeteren door rul zand zie ik voor me (want ik weet hoe dat voelt).

  2. Prachtig relaas! Een Odyssee-opvoeding is natuurlijk niet compleet zonder “Strändarnas svall” van Eyvind Johnson.

Plaats een reactie