Perfecte balans in Stadium IV van Sander Kollaard

68b192fb60-Stadium IV voorkantBoekenweek. Ik stond bij Kooyker en mijn oog viel op ‘Stadium IV’ van Sander Kollaard. Ik was alweer vergeten dat het etiket ‘boek van de maand’ erop geplakt was door de nimmer stakende nieuwe onderwerpen verzinnende redactie van de Wereld draait door (DWDD). Ik bladerde erin en het eerste wat ik zag was de titel van een van de eerste hoofdstukken: ‘Niet-kleincellig longcarcinoom, stadium IV’ en schrok omdat een van mijn vriendinnen dezelfde diagnose hoorde, nog geen jaar geleden. Het kon niet anders. Ik moest het wel meenemen. Het is uit, ik heb nog geen vijf minuten geleden de laatste bladzijde gelezen. In één ruk, zoals het zo weinig poëtisch heet.

Het is, dat werd vast al door anderen genoemd, een liefdevol boek. De sticker op de omslag verraadt het al: Ode aan de liefde, het etiket van DWDD. Met veel oog voor detail en een verrassend passende timing, een ritmische balans, nemen de woorden me mee naar een onbekend land.  Krijg ik in vogelvlucht een heel leven voorgeschoteld. Een leven dat zich voornamelijk lijkt af te spelen op een eiland dat lijkt op het lijf van een vlinder zonder vleugels. Zie ik de helix voor me van een knikker, amulet en rode draad door het boek, als strohalm om aan vast te houden, als metafoor voor het wrede toeval van een kink in de kabel in ons DNA. Die strohalm voelde ik ook bij de soms zakelijke toon over het verloop van de ziekte. Een verademing misschien, om de emotie die als vanzelf wordt opgeroepen, tijdelijk de baas te kunnen.

De opbouw en de balans tussen nu en toen is zo volstrekt logisch dat het voelt of je niets van het leven van Barend en Sarie hebt gemist.

Dit bericht werd geplaatst in Literatuur en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

