Facetten van de liefde gedanst door LeineRoebana

De Blauwe Sleutel van Theater Ins Blau, die ik tot eind 2014 mag gebruiken, biedt me de mogelijkheid om mijn horizon nog meer te verbreden. In februari ben ik naar twee voorstellingen geweest: Wolfshuilen van Theatergroep Maastricht en Next I en II van LeineRoebana. Eerlijk gezegd begreep ik de noodzaak van ‘Wolfshuilen’ niet, maar van LeineRoebana was ik onder de indruk. Ik zag deze muziektheatrale dansvoorstelling op 11 februari j.l.

Tranen rollen van mijn wangen bij de eerste tonen die Matthias Kadar op gitaar inzet. Voor aanvang van de voorstelling had ik al gelezen dat zij een rol speelde, de zangeres met de elastieken stembanden. Na deze tonen zou ongetwijfeld de uitvoering van Matthias me evenzeer hebben geraakt als alle andere liedjes die hij tijdens de voorstelling zong. Maar dat de elastieken stem zelf door de luidsprekers zou klinken, hard en overweldigend, had ik niet verwacht. Ook had ik mijn reactie niet verwacht, maar ik kon er niets aan doen. Kennelijk is Nina Hagen onverbrekelijk met mijn jeugd verbonden. En niet alleen met mijn jeugd, maar ook met onvervulde dromen. Wat had ik een respect voor het geweld van haar stem en wat had ik graag ook zo loeihard en hoog door een microfoon gebruld als zij. Klassiek geschoold en eindigen met het erbarmelijke getok van een kip. Naturträne, luister maar, ik krijg er spontaan weer kippenvel (!) van.

Next I en II, zo heten de twee delen van de dansvoorstelling van LeineRoebana. Het was alweer een eeuwigheid geleden dat ik voor het laatst iets zag van dit choreografen duo. In het LAKtheater zal het zijn geweest, lang voor de geboorte van mijn zoon. Te lang geleden. In Next I, voor de pauze, zingt Mathias Kadar zoete liedjes over de liefde, over de wanhoop en eenzaamheid die de liefde veroorzaakt en over de gelukzaligheid ervan. In de choreografie zien we als toeschouwer een reactie op die liedjes. Aangezien ik er vooral de eenzaamheid in herkende, paste de expressie van de dansers wonderwel bij de muziek. Na afloop raakte ik in gesprek met iemand die juist vond dat de dansers rekening hadden moeten houden met de romantiek van de muziek. Zo uiteenlopend kunnen toeschouwers er kennelijk over denken.

Na de pauze werd er heftiger op de muziek gereageerd. Next II is een eerbetoon aan de vorig jaar overleden choreograaf Ton Lugterink. Voor aanvang van de voorstelling hadden de makers al verteld wat ze van Lutgerink geleerd hadden. En dat zie je ook terug in deel II. Zijn in het eerste stuk drie dansers aan het woord, in het tweede deel staan ze allemaal op het toneel, vreemd uitgedost en eigengereid. Niet van plan om ook maar enigszins tegemoet te komen aan normen en waarden met betrekking tot hun uiterlijk en hun expressie. En waarschijnlijk ook met betrekking tot hun innerlijk. Hoever kun je gaan om je eigen weg te bewandelen? Zanger en gitarist(en) spelen dat het een lieve lust is, soms levert dat gelijkaardige bewegingen op, maar meestal volgt een min of meer heftige reactie op de muziek. Misschien is Nina Hagen, die ook al in de folder wordt genoemd, inderdaad wel het meest extreme voorbeeld van iemand die lak heeft aan afspraken en mode en ook in haar muziek eigengereid en extreem is. En politiek geëngageerd ook, wat onder meer blijkt uit Unbeschreiblich Weiblich, dat overigens prachtig vertolkt wordt door Matthias Kadar, een opstapje naar Nina Hagen zelf. Ik kijk nu alweer uit naar een volgende voorstelling van dit dansgezelschap.

Dit bericht werd geplaatst in Blauwe Sleutel, Muziek en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Facetten van de liefde gedanst door LeineRoebana

  1. Blewbird zegt:

    Mooi weer! Nina H. hakt er bij mij ook nog steeds in. Je zou ook Meredith Monk kunnen proberen. En natuurlijk Wolf Biermann, Nina’s stiefvader.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s