Stralende Leidse parels in Signatures Cultuurweken

De Summer Special van het Leids Filmfestival op het Pieterskerkplein (Foto: ©Leids Film Festival)

De Summer Special van het Leids Filmfestival op het Pieterskerkplein (Foto: ©Leids Film Festival)


Leiden bruist. En dat willen het Cultuurfonds en Leiden Marketing laten zien aan de rest van Nederland. Daarom zijn tien evenementen die uniek zijn voor Leiden, met een internationale uitstraling, gekozen als ‘showcase’ van de Leidse cultuur. Van 18 mei tot en met 9 juni stralen deze parels in de ‘Signatures, cultuurweken’.

Tegen het decor van de stad Leiden (de Stad als Podium) staat drie weken lang een hoofdprogramma dat wordt uitgelicht in een landelijke campagne. De Hofjesconcerten, Schemerstad, de Nacht van de Viool, de Leidse Olympus en zes andere unieke Leidse evenementen vormen de kern van de landelijke campagne. Alle overige culturele activiteiten die van 18 mei tot 9 juni plaatsvinden, staan ook in het programmaboekje dat huis-aan-huis wordt verspreid. Een win-win situatie volgens Martijn Bulthuis. En volgens Michaël Roumen heeft deze aanpak een maximaal effect voor de stad.

Keuzes maken
Vorig jaar volgde Michaël Roumen Erica Haffmans op als cultuurmakelaar en een aantal maanden later nam Martijn Bulthuis de functie van directeur Leiden Marketing van John Kroes over. Om programmering en marketing te bundelen besloten ze samen te werken en zodoende eerdere edities, de Cultuurmaand en de Cultuurweken, op een hoger plan te brengen. Dat betekende: keuzes maken. Roumen: “Ik ben heel blij met deze aanpak. Het Cultuurfonds heeft de opdracht om de cultuursector te stimuleren. Als je dan 20 of 30 activiteiten wilt ondersteunen in een korte periode, kun je met het beschikbare budget geen kwaliteitsslag maken. Door te kiezen voor tien evenementen kunnen we per evenement meer investeren en echt een verschil maken. Neem de Leidse hofjesconcerten. Mede dankzij onze investering kon het evenement een nieuwe zakelijk leider aantrekken en een prachtige en herkenbare nieuwe huisstijl ontwikkelen. Dat straalt professionaliteit uit.” Ook wordt samenwerking tussen de activiteiten onderling gestimuleerd. Russische poëzie is het thema van de Poëziemanifestatie en Rusland komt zowel bij de hofjesconcerten als in Schemerstad aan bod. De Museumnacht en Schemerstad hebben een combiticket bedacht en ‘de Nacht van de Viool’ en Summerjazz bieden gezamenlijk een hotelarrangement aan.

Op de kaart
Het was een heel gepuzzel, maar uiteindelijk zijn Bulthuis en Roumen eruit gekomen. Volgens Bulthuis is het nu veel gemakkelijker geworden om een verhaal te vertellen over Signatures. “Voor bezoekers, maar ook voor sponsors is het helder dat het gaat om een showcase van wat Leiden allemaal te bieden heeft. Door de duidelijke keuzes is ook de landelijke campagne helder en hebben we grote sponsors meegekregen. De 70 abri’s op stations van de NS, een full color boekje bij het dagblad Trouw en reclamespots op Tv-zender National Geographic zetten Leiden nationaal op de kaart als stad van cultuur.” Ook valt een verrassend winkelweekend in de Signatures, cultuurweken. Bulthuis: “Het Centrummanagement heeft zich als overkoepelende sponsor bij ons aangesloten. Deze samenwerking leidt tot een win-win situatie: Leidenaren kunnen met recht trots zijn op de cultuur in hun stad, winkeliers pikken een graantje mee en ook alle culturele activiteiten naast het hoofdprogramma krijgen nationale belangstelling.” De hele programmering is te vinden op www.leiden.nl

Programma:
19 en 20 mei: Leidse Hofjesconcerten
21 tot 25 mei en van 5 tot 9 juni: Veenfabriek met Arianna
24 en 25 mei: Schemerstad
25 mei: Museumnacht
28 mei: Poëziemanifestatie
30 mei tot 4 augustus: Beelden in Leiden
1 juni: De Nacht van de Viool in RMO
2 juni: Summerjazz
6 – 8 juni: Leids Film Festival Summer Special
8 juni: Literair Festival Burcht – De Leidse Olympus

Dit artikel verscheen in het Leids Nieuwsblad van woensdag 24 april en is ook hier te vinden.

Dit bericht werd geplaatst in Film, Kunst, Leiden, Leids Nieuwsblad, Literatuur, Theater en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Stralende Leidse parels in Signatures Cultuurweken

  1. Blewbird zegt:

    Mooi stuk werk! Ik vraag mij wel eens af of de rest van Nederland ook wel echt ziet wat ‘wij’ te bieden hebben. Om te voorkomen dat we alleen maar denken dat we uniek zijn, zouden we dat toch eens van buitenaf en onafhankelijk moeten laten onderzoeken. Anders blijft het bij Leidse paarlen voor Nederlandse zwijnen. Plezier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s