’t Laatste Oordeel van Leiden zet bezoekers aan het denken

Tot 1 mei zijn twaalf actuele interpretaties van ’t Laatste Oordeel te zien in Scheltema. ’t Laatste Oordeel van Leiden is een show waarin werken van twaalf Leidse kunstenaars worden getoond, die als direct uitgangspunt het beroemde, gelijknamige drieluik van Lucas van Leyden uit het Museum de Lakenhal hebben. De initiatiefnemers van deze show zijn Allart Lakke en Casper Faassen.

Casper Faassen en Allart Lakke poseren in het transparante, mystieke drieluik dat Faassen voor ’t Laatste Oordeel van Leiden maakte (Foto: Diana van den Driessche)

Lakke maakte in 1999, samen met Onno Schilstra, op de valreep van een nieuw millennium, een wit drieluik in de vrije ruimte: het Joodse bruidje, dat werd aangekocht door de Lakenhal. Het is het startpunt van een nieuwe tijd en nieuwe verbeelding in de vorm van drieluiken. Het vormt ook het startpunt voor de show in Scheltema. Voor Allart Lakke was de vorm, het drieluik, het uitgangspunt, maar een interpretatie of gedachte over de betekenis van het laatste oordeel, waarbij het drieluik als vorm niet gebruikt is, paste ook binnen het concept. Faassen: “Allart prikkelde de kunstenaars en zette hen op een gedachtespoor en daarna kwam iedereen met zijn eigen invulling van de oorspronkelijke opdracht”. Tijdens de rondegang zien we een zichzelf censurerende kunstenaar, die de toeschouwer bewust wil maken van de eigen rol (Thomas Raat) en een mystiek glazen drieluik dat je zou kunnen vertellen dat er niets onthuld wordt, dat er geen hemel of hel bestaat (Casper Faassen). En we lopen langs het moment van de zondeval, het eerste oordeel (Johan Scherft), zien dobbelende mannen die overrompeld lijken door de dood (Izaak Zwartjes), een schuldige paus in krijt (Maurice Braspenning), de witte en de zwarte ‘madonna’ (Onno S / Allart L) en het lot verbeeld in een groot vrouwelijk drieluik (Maayke Schuitema). Op de tweede verdieping zien we een schedel die liefde en dood verbeeldt (Gijs Donker), de verleiding van de magnolia die tijdelijk antwoord geeft op levensvragen (Hanneke Francken), het culturele verval en het veranderlijke oordeel (Hans de Bruijn), opstijgende zielen vanuit de Styx (Marjolein van Haasteren) en de uiteindelijk eindeloos te variëren passage (Guido Winkler).

Door de opzet van de show krijgen alle afzonderlijke werken een meerwaarde. De toeschouwer krijgt de kans een vergelijking te maken, omdat er een strakke uniformiteit is aangebracht in de presentatie van de werken, zowel fysiek als in de catalogus en in vooraf opgenomen interviews, die ook te zien zijn tijdens de show. “Zo ontstaat een filter om naar de werken te kijken. Het mooist zou het zijn als de toeschouwer naar buiten stapt en zegt: dit vond ik mooi, dat begreep ik niet en dat vond ik vreselijk,” zegt Casper Faassen die meteen door Allart Lakke wordt aangevuld: “ Je wilt niet alleen laten zien wat deze twaalf kunstenaars maken, maar ook een manier vinden om het publiek erbij te betrekken. Niet alles wordt door iedereen gewaardeerd, maar als er werk tussen zit wat je aan het denken zet over de betekenis van ‘de dag des oordeels’, de betekenis van schuld, schoonheid, het lot, de verleiding, de dood en het verval, dan is het doel bereikt.” Meer informatie: www.lovl.nl

Dit artikel verscheen eerder in het Leids Nieuwsblad van woensdag 6 april 2011 en op vkblog (13/04/11)

Dit bericht werd geplaatst in Kunst, Leiden, Leids Nieuwsblad en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op ’t Laatste Oordeel van Leiden zet bezoekers aan het denken

  1. Blewbird zegt:

    Ah, ik ga gauw kijken!

    Goed dat je die zware achtergrond hebt weggehaald. Licht en fris nu.

    • solvejg57 zegt:

      Dank je Blew! Het was tijdelijk, zodat iedereen de ingezonden foto voor het Vierkante Ei kon zien, maar die is – ondanks dat ik hem heel mooi vind – helaas niet verder gekomen dan de eerste ronde. En inderdaad, het ademt nu meer…
      Groet!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s