Kunstroute Leiden 2010, dag 1

Traditioneel en ook al 15 keer eerder, sluit Leiden september af met een weekend vol kunst. Dit jaar wordt daarvan afgeweken en is de Kunstroute een week eerder. Als altijd met Scheltema als startpunt, waar zowel het handzame boekje met een plattegrond klaarlag voor de liefhebbers, als boeken met informatie over diverse kunstenaars die hun atelier twee dagen open zetten voor publiek. Het bezoeken van 150 kunstenaars is – behalve in vogelvlucht – niet mogelijk, dus maakt elke bezoeker een selectie. Al weken voorafgaand aan de kunstroute roept de “kunsttamtam” om waar je zoal naar toe kunt gaan. Onze eerste stop lag vrij dicht bij huis, aan het Plantsoen, om een bescheiden expositie van ‘Schier en Hier’ foto’s van Willem Overtoom te bekijken. Schilderachtig, als altijd. Omdat ik het belangrijk vind een route uit te stippelen die ook voor mijn zoon interessant is, fietsten we naar de Letterenfaculteit, waar ook het LAKtheater gehuisvest is. In een van de gangen hingen portretten van kinderen die hun toekomstdroom uitbeelden. Met een kind in de voorlaatste groep op de basisschool kan het geen kwaad de ideeënstroom vast in gang te zetten.

In augustus 2009 ontstond een nieuw collectief van kunstenaars dat sinds april 2010 gehuisvest is in het voormalig postkantoor aan de Breestraat: galerie de Pieter. Tijdens de kunstroute en daarna nog tot en met 24 oktober heeft de galerie een soort ‘verwijsfunctie’: van elke kunstenaar hangt één werk en als je dat mooi vindt, kun je op bezoek bij die kunstenaar in zijn of haar eigen atelier. Dat levert een bonte verzameling aan werken op van schilderijen, tekeningen, beelden en installaties. Dat wordt een keertje langsgaan bij Justus Donker en Jan Nederlof, want van hun werk was ik bijzonder onder de indruk.

Mijn zoon loopt zijn eigenwijze route en komt me halen omdat hij een beeldhouwer aan het werk ziet. Dat intrigeert. Onbevangen vraagt hij wat de man aan het maken is en krijgt een flauw antwoord. Als je kinderen voor kunst wilt interesseren, denk ik, zou ik maar beginnen met ze serieus te nemen.

We besluiten na onze ronde naar het gebouw van de Nieuwe Energie te gaan. Ook daar zijn ruimtes ingericht om het werk van een aantal kunstenaars te exposeren. Het gebouw is multifunctioneel, vorige week woonden we er nog de presentatie van Spinkind bij. We zien er van alles, komen bekenden tegen en vervolgen onze weg. We blijven hangen, wat drinken en eten, als we het werk van Henry Verboket, Paul Overdijk en Koen de Vries (klik op ‘sculpture’ voor een aantal van zijn werken) komen bekijken. Gesprekken over kunst en de fascinatie voor het onvolmaakte. Een geslaagde eerste dag.

Dit bericht werd geplaatst in Kunst, Leiden, Volkskrantblog en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Kunstroute Leiden 2010, dag 1

  1. Blew zegt:

    Ik heb zowel de Kunstroute als jouw mooie blog gemist. Je zit altijd zo lekker ‘in’ de stad.

  2. solvejg zegt:

    Dank je Blew!! Ik heb geloof ik wel meer gemist, was even op het blog net en wat zie ik allemaal voorbij komen!! Het wordt er niet echt leuker op he? Binnenkort weer eens tijd uittrekken voor jouw mooie blogs! Groet!

Geef een reactie

