Nijlganzen gegrepen door dodelijke ziekte?

In Abbotsbury Swannery (Dorset, UK), een reservaat dat zeker al sinds de Middeleeuwen bestaat, huizen 800 wilde zwanen. Ondanks de vogelgriep die in januari van dit jaar een paar van hen het leven heeft gekost, lijken de zwanen immuniteit te hebben opgebouwd tegen de ziekte. Dit jaar worden er meer eieren gevonden dan ooit. Op het filmpje zijn de ‘Abbotsbury Swans’ te zien in het natuurgebied.

Dit item, dat ik vanochtend bij Breakfast News van de BBC zag, raakte een ontwikkeling rond een andere vogelsoort. De nijlganzen die rond de hofvijver in den Haag vorig jaar zo’n prachtig nest hadden voortgebracht, deden dat dit jaar weer. Maar veel te vroeg, namelijk al eind januari. Op het moment dat ik me afvroeg hoe het mogelijk was dat de wereld gewoon doordraaide na mijn persoonlijk verlies, zag ik mama en papa nijlgans met een flinke rij koters. Zo pontificaal liepen ze voor me uit, dat het leek op een teken van gene zijde: treur niet, het leven gaat door. Dat was dan wel meteen het enige levensteken dat ik kreeg. Daarna heb ik ze niet meer gezien. Nu vraag ik me af of ze door een rat in de hofvijver zijn gegrepen of misschien een dodelijke ziekte hebben opgelopen of door (te) koude nachten overvallen zijn.

De hofvijver heeft aan aantrekkingskracht op verschillende vogelsoorten niets verloren, maar toch jammer dat de familie nijlgans dit jaar niet wordt uitgebreid.

Foto: 28 januari 2008

Dit bericht werd geplaatst in Den Haag, Natuurfotografie, Volkskrantblog. Bookmark de permalink .

14 reacties op Nijlganzen gegrepen door dodelijke ziekte?

  1. Bart zegt:

    Ach, het was misschien ook gewoon té vroeg, zo eind januari…en zo’n piepjong nest staat aan vele gevaren bloot, de natuur kan keihard zijn…
    Mooie foto, wat leuk dat ‘kruis’-motief op de ruggetjes 🙂

  2. Solvejg zegt:

    Dank je Bart, ik hoop ook dat je even het filmpje bekijkt van het reservaat. Ik was al dol op zwanen, maar die zijn echt werelds!

  3. Kokopelli zegt:

    @Solvejg: Heel aparte foto. Het lijkt wel of die jonkies een schutkleur hebben, om niet op te vallen tussen de straatklinkers. En ja, helaas, het veranderende klimaat eist steeds meer zijn tol.
    Kokopelli

  4. Bart zegt:

    Ja, prachtig filmpje, en…hoopgevend! 🙂

  5. antoinette duijsters zegt:

    Zijn ze niet als ongewenste vreemdelingen uitgewezen?
    Maar serius, Nijlganzen worden regelmatig weggevangen omdat ze agressief zijn naar anderen watervogels, vooral als ze jongen hebben.
    Kokopelli, heeft niets met klimaat te maken. ze zijn ontsnapt uit watervogelcollecties, zoals de naam al zegt komen ze oorspronkelijk uit het srtoomgebied van de Nijl.
    Solvejj, Zwanen zijn prachtig, vooral de wilde en kleine zwaan die bij ons overwinteren, helaas kan ik je filmpje met deze computer niet bekijken
    AntoinetteReactie is geredigeerd

  6. Solvejg zegt:

    Kokopelli, dank je wel! Eerlijk gezegd dacht ik meteen dat er van buitenaf was ingegrepen, maar kon dat nergens vinden. Ik ben dan ook blij dat antoinette daarover iets zegt! Wat die agressie betreft: ik zag vorig jaar een ander soort gans die te dichtbij de jongen van de Nijlganzen kwam en die vertoonde behoorlijk agressief gedrag: de Nijlganzen trokken zich tot mijn verbazing terug! Jammer overigens antoinette, dat je het filmpje niet kan bekijken.

  7. antoinette duijsters zegt:

    Ze zijn vooral agressief tegen kleinere watervogels, tegen een grotere gans kunnen ze niet op. En wat veel vogelaars vooral dwars zit dat ze in natuurgebieden hun nauwe verwant, de bergeend verdringen. En die hoort hier wel thuis.
    Over ongeveer 2 maanden krijg ik een betere computer en ga ik hoogwaarschijnlijk ook bloggen, veel over de natuur ben ik bang:-)

  8. Solvejg zegt:

    Waren ze maar wat agressiever tegen duif en meeuw 🙂 In de hofvijver zijn de kleinere watervogels nog wel in de meerderheid (misschien door het weghalen van babynijlgansjes, wie weet…). Leuk als je gaat bloggen! En waar zouden we zijn zonder natuur? Dus graag!

  9. zintuigen zegt:

    mooi blog.

  10. kamira zegt:

    ik denk dat ik eennijlgansje ga kweken in de watertjes van de duinen Ga ff na of ze kraaien meeuwen lusten enne eksters!
    leuke foto!

  11. Ingrid van den Bergh zegt:

    Bedankt voor de foto’s en het filmpje, wat een verenpracht. Ik hoop dat deze soort de vogelgriep tot in lengte van dagen overleeft.

  12. Solvejg zegt:

    Dank je zintuigen!
    Kamira, leuke vrije tijdsbesteding 🙂
    Ingrid, alsjeblieft! Ja, dat hoop ik ook…

  13. Gala zegt:

    een nest in januari! ze zijn hier dus nog niet helemaal geïntegreerd. Overigens zijn ze wel behoorlijk opdringerig naar inheemse eenden 😉

  14. Solvejg zegt:

    Dat noem ik nou een mooie observatie Gala!!

Geef een reactie

