Moeders gedoogbeleid voor wildplassen

Wildplassen, ik ben er tegen. Die vieze, zurige lucht die je tegenkomt in hoekjes bij het station. Vroeger, met de open verbinding van fietsenstalling naar de perrons toe, was dat echt te smerig voor woorden. Het is nu minder. Wildplassen associeerde ik altijd met dronken types die geen controle meer hebben over hun sanitaire gedrag. En het liefst hun behoefte tegen schuttingen doen, politie-interventie ten spijt. Met ongelikte beren, die het een worst is tegen wiens huis ze plassen of op wiens boot. Urine schijnt ook nog eens een nadelig effect te hebben op stenen muren, naast de al genoemde stank. Er is geen wet tegen wildplassen, elke gemeente kan er zelf regels voor formuleren, lees ik in het Wetboek voor Jongeren. Over hoe het in Leiden gesteld is, vind ik niks meer dan het eerder genoemde berichtje van de boetes.

Donderdagmorgen was ik op weg naar mijn werk, samen met mijn zoon, die ik onderweg zou droppen bij de vakantie opvang. Helemaal leuk, hij is die dag naar de Waterplaats geweest (Cronesteyn, ooit al een serie prachtige foto’s van gemaakt). Met vlotten de ‘rivier’ op geweest volgens zoonlief, ‘de plas’ denk ik erbij. Met zijn allen plus begeleiding, mooier kan je het niet krijgen, als moeder alleen kun je daar niet tegenop. Onderweg naar de opvang maakte ik een foto van de Oranjegracht. Op dat moment kwam zoonlief er achter dat hij vergeten was naar de wc te gaan. Terug kon niet meer, geen tijd. Ophouden tot we bij de opvang zouden zijn, duurde te lang. Hij vroeg of hij voor deze ene keer in de gracht mocht plassen. Dat leek me niet echt kwaad te kunnen. Zoveel water in de grachten, dat zou snel verdunnen, dat beetje kinderurine.


Oranjegracht (zie ook van de andere kant)


(Lekker hoog en droog)

Aan het eind van de middag haalde ik zoonlief, vol verhalen over de waterplaats en onder de plakken modder in zijn haar, van de opvang. Op precies hetzelfde punt aangekomen, bleek hij alweer een blaas op springen te hebben. Om het niet al te gek te maken met die kinderplas, deed hij het dit keer aan de andere kant van de brug. Op deze manier is wildplassen wel te gedogen, al vermoed ik dat dit gedoogbeleid wordt ingetrokken als de puberteit zich aanmeldt, vanwege de – rechtevenredig met de leeftijd – toenemende kans dat het drank geïnduceerd is, alsmede de kans op politie-interventie.

Iets meer ‘uit zicht’.

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk, Volkskrantblog. Bookmark de permalink .

33 reacties op Moeders gedoogbeleid voor wildplassen

  1. Ina Dijstelberge zegt:

    Mooi vastgelegd dat wildplassen.
    Mijn inmiddels de pubertijd gepasseerde zoon is de hoge nood inderdaad kwijtgeraakt.

  2. Gala zegt:

    Jaaaa, aan de andere kant van de brug, ook omdat het water dan niet overloopt aan de ene kant. mooi blog, mooie foto’s Sol

  3. Mevrouw zegt:

    … ik heb er serieus een keer een boete voor gekregen… en mijn zoon was toen 4!
    Echt heus serieus waar.

  4. Bart zegt:

    Ach ja, als de nood zo hoog is…vooruit maar, toch? 🙂

  5. Zoë zegt:

    nou vooruit voor deze keer dan:)
    Wildplassen vind ik zó ontzettend vies. Ik woon vlakbij een park waar ook wildgepoept wordt en dat vind ik nog veel erger. en dan is deze zuster toch echt wel wat gewend hoor.

  6. annet zegt:

    nood breekt wet
    moet kunnen zoiets
    schattig trouwens
    die MannekePisfoto’s

  7. Marjelle zegt:

    Mooie foto’s ook, Solvejg! 🙂
    De laatste keer dat ik in Leiden was, heb ik alleen een terras van dichtbij gezien en toen weer terug met de trein.
    Ach, zo’n klein, onschuldig wildplasje kan geen kwaad volgens mij. 😉

  8. Solvejg zegt:

    Ik ben blij dat jullie met mij mee gedogen :-), al schrik ik dan weer van de boete van mevrouw haar zoon! Moet ik toch hameren op plassen voor we ergens heen gaan!!

  9. vuurjuffer zegt:

    bij ons in de stad staan modern vorm gegeven urinoirs

  10. JdK zegt:

    Bah vies hooor. Gelukkig heb ik nu net Scary Movie 2 gezien, op de BBC, dus nu kan ik er wel weer even tegen.
    Ouwe zeik ruikt overigens niet zuur, eerder bitter. Er zijn ook niet veel mensen die van grapefruits houden. Ik wel, maar ouwe zeik is niet te pruimen, ook niet op een camping.

  11. francis zegt:

    Van manne hoor ik dat het heerlijk is lekker buiten pissen
    op het platteland, wonend in een sta caravan bijeen boerderij
    en dan gewoon naar buiten
    pissen
    tja
    heb het vandaag nog gedaan
    was bij vriendin woont aan flink stuk groen
    ik wou naar huis
    moest pissen
    haar wc beneden wordt gerenoveerd
    lekker in het bossie
    was zeer tevreden
    tja
    jouw zoon krijgt er ook de "hang"van

  12. jan krosenbrink zegt:

    ‘ik ben blij dat jullie met me mee gedogen’….
    Isabelle Allende zei het onlangs in Berlijn: het machisme is in drie generaties weg als de moeders dat willen…..

  13. amelie.pardouze zegt:

    Ha, leuk opgebouwd! Soms is er geen ontkomen aan. Al dat water brengt je op ideeën…

  14. Karin zegt:

    Drie zonen heb ik en ik vond het altijd ideaal dat bij hoge nood ik hen altijd ergens kon laten plassen.
    Hoe moet dat toch met kleine meisjes vroeg ik me een keer hardop af, die moeten ook plassen en hoe voorkom je dat ze op hun onderbroek plassen? Een meisjesmoeder vertelde het me. Broek naar beneden, armen onder rug en knieën, optillen, billen boven de grond en plassen maar. Goh, dacht ik…..
    Een paar dagen later telefoon, of ik op dochter Roelinde (3) wilde passen? Natuurlijk. oppassen dat zou fietsen worden, Roelinde kwam wel vaker en ik kon haar geen groter plezier doen dan met haar voorop een eindje fietsen.
    Nog een keer de telefoon, of Roelinde haar vriendinnetje Sietske (ook 3) mee mocht nemen? Ja, een of twee kleine meisjes dat maakte mij niet uit, voor achterop had ik ook een stoeltje.
    Daar fietsten wij, tussen Ede en Bennekom. Roelinde voorop en Sietske achterop.
    “Ik moet plassen” ik weet niet wie er het eerste mee kwam, binnen 3 seconden moesten ze opeens allebei plassen. In theorie wist ik hoe het moest….het is gelukt ook nog.

  15. coby zegt:

    "Leiden in last"…….
    Hartelijke groet, Coby

  16. Helena zegt:

    Ja, oké, voor deze keer dan ! 🙂
    Ze zouden eigenlijk overal wat meer wc´s moeten plaatsen (schone wel te verstaan..).

  17. Wilma zegt:

    Mijn moeder heeft, voor jaren terug al, ook een boete gekregen omdat ze het oppaskindje van 3 liet wildplassen. IN NIJMEGEN!
    Maar ik als kinderbegeleidster kán er niet onderuit als een kindje moet! Zelfs meisjes laat ik wildplassen door ze in hurkhouding vast te houden! Nood breekt wet. Laat ze maar komen met hun bekeuring! Voor volwassen mannen vind ik dat wat anders.

  18. demio zegt:

    ik gedoog met je mee 🙂

  19. Thera zegt:

    Hahaha, maar dit schattige jongetje kijkt toch alleen naar de vissen, zoals leuke jongetjes doen, ook al zijn er geen vissen, maar dat komt niet door aardige jongetjesplassen…Reactie is geredigeerd

  20. kamira zegt:

    Genoeg over ZEIK
    Mooie foto`s sol!

  21. Solvejg zegt:

    Fijn is dat, al die verhalen en ideeen! Daar steekt een mens wat van op :-). In de binnenstad zijn gelukkig winkels met wc’s, maar iets daarbuiten wordt het toch lastiger, ook om urinoirs te vinden (die zijn ook te ver weg als je ze nodig hebt!)
    En ja, jongens hebben het maar gemakkelijk! Leuk die verhalen over hoe dat met kleine meisjes gaat, karin en wilma!
    Het heeft mij bij hoge nood ook al heel wat hoofdbrekens gekost..Reactie is geredigeerd

  22. K zegt:

    Gisteren zag ik minstens 75 wildplassers. Een gracht was niet in de buurt maar ze maakten samen ongeveer een beek. Reden? Overvolle WC unit met filevorming tijdens de pauze van het concert van Roger Waters.(What’s in a name)

  23. Solvejg zegt:

    Oh, K!! Wauw, wat toepasselijk 🙂 En was het mooi?

  24. Solvejg zegt:

    Kan niet meer redigeren: ik heb mijn antwoord al, ik heb bij je gekeken K!

  25. K zegt:

    Mooi? Nou ja, GEWELDIG vonden we het! Mijn man heeft wel drie keer gezegd dat maar goed was dat we gegaan waren.

  26. anoniem zegt:

    ja je kunt buiten wildplassen als je wilt plassen. Je kunt ook binnen wild plassen. Blijven mikken op de vlieg die maar stil wil zitten

  27. rachel schrijft zegt:

    mooie foto’s, vooral die ‘op de tenen’, voor net dat beetje extra ;-). Er komt opeens een herinnering met een 3-jarige Juniora voorbij. Met jongens is het inderdaad eenvoudiger.

  28. Solvejg zegt:

    K! Ik zag het!
    anoniem (enter!) die tekst kon alleen maar van jou zijn 🙂
    rachel: ha, vertel!!

  29. bert zegt:

    toch maar even deze verwittiging, voor als hij (of anderen) het ook in de vrije natuur zou willen doen :
    In een bos te Merelbeke
    verstopte zich een horde teken
    in de struiken, achter bladeren.
    Ze hadden tijdens eer vergaderen
    besproken hoe ze tijdens ’t plassen
    een hond zo ’t best konden verrassen,
    maar ook, dus wildplassers wees wel bewust,
    zijn zij op ’t vlees der mens belust !
    © bert deben
    Ooit eens geschreven tijdens een plasstop langs de autostrade (ik beken … :-))

  30. Ramirezi zegt:

    Ooit als kind een jaartje in Valkenburg (Limburgia) gewoond, in een oud kerkje. Daar stonden de dronken bezoekers van Scala Jumbo Dancing op de terugweg door onze brievenbus heen te piesen. Het kan ook té wild….

  31. Solvejg zegt:

    bert, t is natuurlijk vreselijk als de teken je te pakken hebben, maar toch moest ik om je vers wel erg lachen!!
    Rami: dat zou ik ook Absoluut NIET gedogen!!

  32. Blew zegt:

    Blew moet ook wel eens wild plassen. Op het strand of in de duinen nooit zo’n probleem (in tegenstelling tot wat veel mensen denken, moet je op het strand NIET ‘naar boven lopen’, aan de vloedlijn is onopvallender en het spoelt zo weg), maar in een stad als Den Haag knap lastig. In Nederland moet je voor een sanitaire stop uitzinnig lang zoeken en/of veel betalen. Openbare toiletten, zoals in beschaafde landen, zijn hier niet en op wandelaars zijn we hier in het geheel niet ingesteld.
    Nog een tip voor op het strand: een strandwandelaar kijkt niet om!

  33. gelijkheid zegt:

    dit gaat nergens over het moet allemaal gewoon het zelfde zijn voor iedereen de zelfde regels niet een uitzondering voor kinderen ofzo .

Geef een reactie

