Kunstroute Leiden 2006, twaalfde editie

Het weekend van 23 en 24 september stond weer (zie ook blog vorig jaar)  in het teken van de Kunstroute. Alle zichzelf respecterende kunstenaars hielden open huis. Dit jaar zo’n 130 kunstenaars.

Ons startpunt was Scheltema, alwaar nog immer het Rembrandtjaar gaande is en waar ook nog immer alle informatie die je maar bedenken kunt over Rembrandt in Leiden, gevonden kan worden. Nog steeds staat in een van de ruimtes ‘het atelier’ waar kinderen naar hartelust laadjes kunnen opentrekken en zelf tekeningen kunnen maken.


Zo ook zoonlief, die ik van grote talenten op dat gebied verdenk.

In de tuin van Scheltema was een ‘popcornmachine’, genaamd ‘PENG’, ofwel de ‘pofkamer’.

Volgende stop was ‘Haagweg 4’ , een enorm kunstenaarsatelier in een voormalig schoolgebouw. We gingen door de tuin naar een ruimte waar een aantal beeldhouwers / schilders werken.

Zoonlief vroeg onmiddellijk om materiaal om ook aan de slag te kunnen. Even later zat hij met een homp klei en houten werkmaterialen (spatel, mesje) te boetseren. De klei mocht mee om thuis te laten drogen; het is een ‘tijgermens’ geworden. Ook nog indrukwekkend schilderwerk gezien van Hans de Bruijn (waterspiegelingen) en zeer veelzijdig werk van Barthel Brussee (Botero-achtig).

Laatste stop was bij een vroegere vriendin, die ik ook al vorig jaar ontwaarde in de lijst met kunstenaars die bezocht konden worden. Toen is het er niet van gekomen. Nu wel. Ook hier wist zoonlief niet alleen de koekjes te vinden, maar ook materiaal om zichzelf creatief bezig te houden.

Kortom, het was een nuttige en aangename dag. Volgend jaar weer.

Dit bericht werd geplaatst in Kunst, Leiden, Volkskrantblog en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Kunstroute Leiden 2006, twaalfde editie

  1. man met sombrero zegt:

    Ik moet eind van de maand weer, in Vlaardingen.En dan vinden ze het erg mooi. En ik word er weer geen cent rijker van. Hoeveel teleurstellingen kan een mens verdragen eer hij er het bijltje bij neergooit>

  2. Solvejg zegt:

    sombere man: vanuit dat perspectief is zo’n kunstroute natuurlijk helemaal niet leuk. Wat zou voor jou dan een leuker alternatief zijn?

  3. Phelan zegt:

    De kunstroute! Die heb ik dus gemist, was zaterdag pas om 16 uur in Leiden, zag dat het druk was op de Haagweg: wat een fietsen! Milieubewuste kunstroutiers? Ja, met een auto is het niets in Leiden.
    Heel goed: kunst voor kinderen! Stimuleert! Met het Dichtersgilde heb ik wel eens tijdens zo’n dag gedichten voorgedragen. Een stimulerende omgeving! Jouw mannetje wordt nog wel eens keramist.
    Dag!

  4. niko zegt:

    De popcornmachine vind ik wel helemaal te gek…..zo ook kunst voor kinderen, top!
    Leuke reportage!

  5. koen scherer-drijfveren zegt:

    Weer een mooie reportage Solvejg.In Leiden is er veel te doen uit je reportages opmakend, leuk! Je verteld zo visueel, ik zie het zo voor me en ik vind het altijd erg leuk hoe je over zoonlief vertelt, met een liefdevolle knipoog;)Zo te zien heeft hij zich goed vermaakt!
    groet,
    koen

  6. Solvejg zegt:

    @Phelan: ja, het was uitermate druk, zondag nog drukker dan zaterdag heb ik begrepen. Echt een groot verschil met vorig jaar vond ik! En mijn mannetje? Ach, ik laat hem, geef hem papier, kleurpotloden, wasco, verf, klei en lijm.
    @niko: dank je, ja het was een gek ding. Er zaten ook nog mannetjes in de machine die af en toe rare geluiden maakten 🙂
    @koen: Leuk dat je mijn reportages mooi vindt! Er is ook meer dan Amsterdam en Rotterdam, waar al zoveel over geschreven wordt, vandaar. En zoonlief is ook een wereldgozer!!

  7. Marlis zegt:

    Leuk, Solvejg! Ik ga eerst eens met jongste naar Naturalis – misschien in deze kerstvakantie! – hij is nog iets te klein voor al deze interactie 🙂

  8. Solvejg zegt:

    Ah ja, Marlis!! Laat het me weten dan kunnen we er een weblogbijeenkomst van maken 🙂

  9. koen scherer-drijfveren zegt:

    Ja je hebt glijk, sommige steden worden onderbelicht in de media.
    Ik moet maar eens naar Leiden afreizen met al deze leuke activiteiten.Goed dat je er aandacht aan besteedt!
    In Utrecht is ook wel veel te doen, nadeel is dat daar iedereen zijn eigen toko heeft zal ik maar zeggen. Maar er is verbetering met de culturele zondagen, een heus Utrecht’s initiatief!Leuk is het festial aan de werf en de Filmestival weken met "onze " jos stelling .
    Een stad waar je het niet direkt van zou verwachten dat ze een leuke kunst en muziekscene hebben is Tilburg. Daar wordt ook veel samengewerkt tussen de verschillende diciplines;dans/muziek/beeldende kunst/mundial..er komen daar vaak grote jazztalenten vandaan.Er zijn veel kunstopleidingen en goede docenten!Veel mensen zetten hun schoudes eronder!
    Het leuke is dat een groot deel van de Tilburgers trots zijn op hun ding, namelijk kunst.Je moet het een beetje weten waar je het moet zoeken, ik recenseer dan ook graag over de Tilburgerse jazz activiteiten.
    Hoe je over zoonlief vertelt moet ie wel een wereldgozer zijn!
    groet,
    koen

  10. Daan zegt:

    Ik vind je dapper, met kind die drukke stad in. Hier iedere eerste zondag van de maand Culturele Zondag, maar ik doe daar maar heel af en toe aan mee. Liever in de luwte naar Leiden of naar Rotterdam, rustig banjeren. Gek he? Maar kinderen en kunst: goede combi! Ook met koekjes! Wat een plaatje!

  11. Solvejg zegt:

    Ha Daan, dank je voor je reactie! Ja, is ie niet cute? Leuk zo’n culturele zondag elke maand. Moest ik ook maar eens naar toe 🙂

  12. Marlis zegt:

    o lijkt me erg leuk, Solvejg! Als ik ga mail ik je van te voren!
    zie ik nou dat ik schreef: kerstvakantie?? ik bedoel herfstvakantie :-)Reactie is geredigeerd

  13. Solvejg zegt:

    O, dat is al snel! Ja, doe dat!!

  14. Solvejg zegt:

    O, trouwens, koen, leuk als je eens naar Leiden komt: er is in ieder geval in januari 2007 weer een jazzweek. In de Duke zijn ook altijd wel leuke optredens (ik heb daar een keer een jazzworkshop gedaan en dan zat het cafe gewoon vol, doodeng, maar wel erg leuk). En Tilburg, tja, voor ons is dat wel een gedoe, zo ver weg, met de trein enzovoorts. Voorlopig maar even vooral Leiden 🙂

Geef een reactie

