De Anatomische Les; tableaux vivants

Op de Hooglandsekerkgracht is gedurende dit speciale festivalweekend een markt met enerzijds oude ambachten en anderzijds kraampjes van kunstenaars die hun werk te koop aanbieden of – net als in Montmartre (place du Tertre) – ter plekke een portret schilderen. Her en der in de stad lopen ‘figuranten’, gekleed in zeventiende eeuwse kledij. Enkele groepen formeren op verschillende plaatsen levende schilderijen; tableaux vivants. Ik herinner me Eline Vere van Louis Couperus en het gebruik in deze ‘Haagse’ roman om op verjaardagsfeesten tableaux vivants op te voeren. In Leiden zijn het uiteraard schilderijen van Rembrandt die driedimensionaal worden weergegeven.

Gisteravond werd ik plaatsvervangend boos op Nelleke Noordervliet die zich (in het programma ‘De Nachtwacht’) laatdunkend uitliet over deze levende schilderijen die op boten door de Leidse wateren voeren. Ze vond het ‘curieus’ en moest aan de ‘gay parade’ denken. Wie is hier nu provinciaal, denk ik op zo’n moment; wat een snobistische truttenopmerking zeg! Ze meldde overigens ook dat er geen jonge schilders in de selectie zijn opgenomen van de Volkskrant Beeldende Kunstprijs, die vandaag wordt uitgereikt: er zat geen schilder bij die aan de hoge eisen van de commissie kon voldoen. Onwillekeurig denk ik aan de tijd waarin Manet zijn ‘le déjeuner sur l’herbe’ schilderde: ook zijn werk werd met dedain bekeken door de gevestigde orde. Mevrouw Noordervliet kan de lol van de verkleedpartij niet inzien, maar ik vind het knap en bewonderenswaard dat bijvoorbeeld ‘de Anatomische Les’ tot in detail wordt uitgebeeld door mensen die daar wel de lol van inzien.

Wij – hier in Leiden – hebben Amsterdam niet nodig om ons te vertellen of en hoe wij de schilder die hier geboren is moeten eren. Lof voor de organisatie, want naar mijn bescheiden mening was het festival een succes. Verder heeft tevens een ‘ensemble’ van Leidse schilders de Anatomische Les op eigen wijze vorm gegeven. Met het voorbeeld op een ezel ernaast, komt er toch iets moois tot stand.


Maria Trip


Tableau Vivant


De opzet

Het voorbeeld


De Alternatieve Anatomische Les in wording

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

13 reacties op De Anatomische Les; tableaux vivants

  1. jacob hesseling zegt:

    das echt smullen toch, mooie reportage

  2. Terracidus zegt:

    Goed geschreven! Zeg die Amsterdammers maar eens duchtig de waarheid; die kennen Manet niet eens! Overigens had het lijk van prof. Tulp geluk dat het zo’n mooi weer was!
    Groetend,
    T.

  3. Wilma zegt:

    Bedankt voor deze mooie (foto-)reportage! Was ik er toch een beetje bij. Aanbeveling 2 is van mij.
    Heb je ook zo genoten van de televisie ‘Nachtwacht’ deze week? groetjes van Wilma

  4. Wilma zegt:

    Ik vond de reacties van Noordervliet erg overdreven. Trouwens, hoe vond je Pechtold, die na de afbraak van Rembrandt’s geboortehuis in Leiden in 1929, (waar hij natuurlijk niet persoonlijk verantwoordelijk voor is)vond dat de mensen hun fantasie maar moesten gebruiken. Een echte politicus he? Waar ik vooral van genoot was van de film over Ernst vd Wetering en de Mona Lisa van Warschau. We hadden in de begeleidingslessen kunstgeschiedenis aan de Open Universiteit al van alles geleerd over het Rembrandt research project en nu was er een mooie gelegenheid om VD Wetering zelf aan het werk te zien. Ik vond die toewijding ontroerend.

  5. Solvejg zegt:

    @jacob: dank je weer!
    @Terracidus: heb je dat lijk nog zien rondlopen: hij was samen met enkele arts (assistenten) op het journaal te zien, wat een eer he? Dank voor je compliment!
    @Wilma: ik heb ze helaas niet allemaal kunnen zien, maar wat ik ervan gezien heb, vond ik leuk en informatief. Het allerliefst sta ik trouwens voor een van zijn schilderijen, want al die praatjes kunnen daar niet tegenop. Pechtold vind ik geen prettige man (hij heeft hier in Leiden ook rondgelopen als wethouder) en de toewijding van Ernst van de Wetering vind ik ook mooi om te zien: die man geniet er echt van als ie weer een Rembrandt ontdekt heeft!

  6. PhelaN zegt:

    Mooi Solvejg, ik was dit weekend niet in mijn eigen stad Leiden en zat helemaal tegen de belgische grens, aan de Achelse Kluis. Kan ik toch nog even zien hoe het in Leiden was.
    Ach, Nelleke Noordervliet, (domme vergelijking met de Gay Parade! Slaat werkelijk nergens op), een van de vele mensen die altijd het vlekje zoeken op de koeien.
    Bewijs van haar eigen provinciale kleinzieligheid.
    De balk in haar ogen ziet ze niet.

  7. Jane zegt:

    Mooi Soveig, dat anatomische les is heel inspirerend, voor meerdere generaties. Wist je dat in Chicago een toneelstuk is gemaakt over de vrouw van de dode? Hij was opgehangen en zijn lichaam werd gebruikt voor sectie. Zijn vrouw heeft gesproken met Dr. Tulp. Uit een fantasie over dat gesprek is een toneelstuk ontsproten!

  8. Helena zegt:

    Mooi verslag en mooie foto’s. Inderdaad erg snobistisch van Noordervliet. Waar slaat het op? Bovendien gaat de vergelijking die ze maakt niet op!

  9. T zegt:

    Mooi gedaan DAAR in Leiden! Jammer dat ik het niet gezien heb en lang leve Manet en zijn tijdgenoten die de Salon niet haalden maar tijdloos bleken.

  10. Blew zegt:

    …hij heet toch ook niet Rembrandt van Amstel (http://www.muurgedichten.nl/tegenbeeld/index.html). Even -vergeefs- gezocht naar het stukje over de kranslegging 2006 waar de heer Walenkamp Rembrandt ‘aanspreekt’ met ‘Rem’. Kostelijk en zo Leids. Trots op mijn stad!

  11. lidy zegt:

    interessant en mooi

  12. Smile zegt:

    Wat gaaf! Heel erg leuk en helemaal niet provinciaals.

  13. Solvejg zegt:

    Dank jullie allen voor de mooie reacties! Jane bedankt dat je me hebt gewezen op dat toneelstuk, leuk, wie weet inspiratie voor een logje. Fijn dat jullie ook Noordervliet haar opmerkingen niet passend vinden!

Plaats een reactie