William Forsythe’s Impressing the Czar door het Koninklijk Ballet van Vlaanderen

Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen heeft een nieuwe artistieke leiding: Kathryn Bennetts. Zij heeft als danspedagoog onder andere ervaring opgedaan als assistent van William Forsythe bij het Ballett Frankfurt, dat op 10 januari 1988 Impressing the Czar voor het eerst heeft uitgevoerd. Dit ballet is altijd exclusief verbonden geweest aan dit gezelschap. Voor het eerst zijn de rechten toegekend aan een ander gezelschap en dat heb ik gisteren tijdens de premiere in de Singel in Antwerpen mogen meemaken. Uit een interview met Bennetts:
“In Impressing the Czar gebruikt hij (Forsythe) de dans om over het medium zelf na te denken. Het is een abstract, fascinerend ballet in drie delen, zonder verhaallijn. En toch kun je de geschiedenis van de westerse beschaving in zien. En er zit duidelijk humor in.”

Het is een vorm van totaaltheater die ik heb gezien, waarbij de dans centraal staat, de adembenemende bewegingen in samenspraak met en niet zozeer ondersteund door de muziek, afkomstig van Beethoven, Leslie Stuck, Eva Crossman-Hecht en Thom Willems (vaste componist van Forsythe). Vooral de muziek van Thom Willems is onontkoombaar en raakt daardoor nooit op de achtergrond, waardoor het een opzichzelfstaand element wordt, wat me zeer aanspreekt.

fotoIn ‘Bongo Bongo Nageela’ rapt Jan Vandeloo, van oorsprong danser; overgestapt naar musicals en gevraagd om in deze dansproductie te zingen. Zijn uitspraak over wat Forsythes bedoeling is geweest met ‘de Czar’ vat samen wat ik aan commentaren om me heen heb gehoord:
“Iedereen kan daar zijn eigen ideeën over hebben, maar volgens mij wilde Forsythe een soort van reflectie brengen op de evolutie van het ballet tout court. Er wordt verwezen naar de tijd van de grote klassieke balletten die dateren uit de tijd van de tsaren. Kijk maar naar de grote gouden ornamenten in het eerste deel van de voorstelling (Potemkins Unterschrift). Anderzijds wordt hier ook allusie gemaakt op het postmodernisme van de Balanchine stijl (de vrouwen met de lange kleren) en het neoclassicisme, dit alles gegoten in prachtige, vloeiende bewegingstaal.”

De foto is afkomstig uit Bongo Bongo Nageela. Dat vond ik gisteren het meest imponerende onderdeel van de productie, maar ik ga nog een keer kijken als het lukt: in de Rotterdamse Schouwburg! Dan schrijf ik over het andere stuk dat me zeer imponeerde: In the Middle Somwhat Elevated.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Dans, Kunst, Volkskrantblog. Bookmark de permalink .

Een reactie op William Forsythe’s Impressing the Czar door het Koninklijk Ballet van Vlaanderen

  1. kamira zegt:

    Ga jij dat ook doen ik wel

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s